Tuesday, February 16, 2010

pudu, russia, afrika dan indonesia

semalam tengah-hari gua hantar ipar dan beras gua pergi puduraya. depa nak balik kangarq perlis. negeri kecik yang bersempadan dengan negara thailand. jalan memang tak jem sangat.... cuti raya cina. tapi dalam puduraya sesak macam nak gila. gua rasa macam dok kat negara asing. apa idaknya... toleh kanan bangla, toleh kiri indonesia, pandang belakang vietnam, pandang depan mymar... tunduk bawah.. selipar jepun. ceh!!

satu cerita yang tak sahih........
dalam satu gerabak keretapi. dalam perjalanan dari johannesburg ke cape town, empat lelaki sedang berborak tentang kehebatan negara masing-masing.

lelaki afrika selatan: aku tak pandang sangat pasal emas. aku tak kisah pun....!
lelaki malaysia       : ya ka???

lelaki russia mencebikkan mulut. lelaki indonesia buat derk..... lelaki afrika tu tiba-tiba mengeluarkan seketul jongkong emas tulen dan membuang jongkong emas tersebut keluar tingkap keretapi.


lelaki malaysia        : apasal kau buang emas tuh??
lelaki afrika selatan : tak kisah. negara aku banyak lombong emas. kat rumah aku bersepah emas.

lelaki indonesia terus dengan ke'derk'kannya sementara lelaki russia mengeluarkan sesuatu dari beg galasnya. terbeliak mata lelaki malaysia bila melihat sekilo ketul-ketulan berlian yang bersinar-sinar dari beg lelaki russia tersebut. dengan tak semena-mena, lelaki russia tu terus melempar keluar semua berlian tersebut.

lelaki malaysia         : uih... kau buang berlian macam tu aja???
lelaki russia             : ahhh.. biasa lah. kat kampung aku banyak lagi benda tuh!!!

lelaki malaysia tiba-tiba menolak cermin tingkap untuk lebih besar. dengan kekuatan yang ada, dia mengangkat lelaki indonesia dan mencampaknya keluar tingkap.

lelaki afrika selatan dan lelaki russia serentak bertanya : apasal kau buang mamat indon tu??
lelaki malaysia : heh..heh.. kat malaysia bersepah depa nih. gua tak kisah sangat.

3 comments:

akhi@zub said...

शान्ति shanti brader, moga salam kedamaian berbunga... dan fikir ummat menyeliputi sekelian alam...

Waqheh said...

bila tiba musim perayaan kejadah pa pun..bkn lg 1 malaysia..but 1 dunia...dunia umpama jamban..msk sat saja..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

mana datang buah dan bunga ni gua tabik 3 jari