Tuesday, November 17, 2009

qhaees aku dah lima tahun


walaupun bukan budaya aku, tapi melihat anak-anak gumbira bila tiba tarikhnya buat aku tersenyum. qhaees dah lima tahun. sebulan yang lalu, setiap hari qhaees tak pernah berhenti menatap gambar jam transformer yang beliau jumpa dalam majalah cosway bondanya. dah hari ini, bila aku serahkan jam tu sebagai hadiah harijadinya... beliau gelak pendek. itulah qhaees bila dia suka sangat. aku pun suka tengok dia. biarpun dia tak seperti tiga kakak-kakaknya yang mampu membaca dalam usia seawal empat tahun, dia tetap anak aku. jantan aku yang pertama. asalnya... nama dia NUR MUHAMMAD QHAEES AMEERI QHAZI AL AYAZ AL WADUD. itulah nama yang aku tulis dalam borang pendaftaran. pegawai pendaftar yang menerima borang tu terbelalak matanya bila mengeja namanya. lima minit aku dipandang atas dan bawah. 'encik... saya bukan tak nak daftar nama ni... tapi kesian ler kat anak encik bila dia dah sekolah nanti. orang lain dah jawap soalan nombor sepuluh, dia dok terkial-kial tulis nama sendiri bin nama encik. kalau encik nak daftar jugak.. encik boleh pergi kat pegawai lain.' aku terima nasihat pegawai tu. dan nama anak aku yang nombor empat ni hanya NUR MUHAMMAD QHAEES AMEERI (33 huruf termasuk bin bapak dia).

KiLaT
~jam transformer tu... bini aku yang beli.~

3 comments:

benludin said...

ensem anak lu.ikut bapak la kot

tasekM said...

hepi befday qhaees... betul la bang... nama panjang2 nih.. anak yg susah. he he.



.

Waqheh said...

memang tak dinafikan memang panjang sungguh nama anak lu.. mau tak terkezut pegawai jpn tuh...apapun nama mmg best..