Sunday, November 29, 2009

unta,lembu,kambing dan kuda


malam raya haji: 'cepat bapak... kejar lori kuda tu' pekik si ain. 'tak lah... tu lori unta!!!' balas qhaees. 'ye lah.. muka dia pun macam unta' sokong si balqis. berhingut proton saga buruk bini aku. bingit... nak pecah gegendang telinga aku. dah ler jalan sesak.. senak... mata aku pulak dah berpinau tengok kereta,bas dan lori yang bergerak seinci demi seinci. 'econ' kereta pulak buat hal... badan dah berlengas.. pungkorq dah lenjun dengan pepeluh. sesekali radio lima kaki tiga inci sebelah kanan aku over volume. tambah berpinau aku dah macam nak pitam. putrajaya dengan seri gombak tak lah jauh sangat.. pekik, jerit dan jerkah dalam saga yang padat dengan tujuh kepala ni buat aku nak jer turun dan lipat kereta ni masuk dalam poket seluar. kemudian aku lari laju2 di celah-celah lori dan bas.

hari raya haji 1: kalau kat sungai petani.. aku tak jadi macam ni.. (alasan!!!) zaman budak aku tak sama macam zaman anak2 aku yang masih budak. kalau dalam agama ada raya lapan belas kali setahun.. lapan belas kalilah aku akan sungguh2 beraya. anak2 aku terus bergaduh di depan tv uwan mereka yang nipis dan lebih besar dari tv bini aku kat putrajaya.

hari raya haji 2: terlompat-lompat balqis dan qhaees tengok 'unta' kena potong. uwais si kecik sibuk dok tunjuk lelembu yang beratur nak kena korban tuh. mana 'kuda' ??? lima sederet anak aku ni memang buta 'binatang'. ikut sedap depa saja nak sebut bebinatang yang mereka baru nampak secara live. ini baru 2009. aku tak tahu apa pulak yang nak jadi pada 'anak' anak-anak aku nanti...

aku teringat: aku teringat bila Dr Noh talipon aku... 'kampung hang ada padi tak?' dr noh. 'apasal doktor??'. 'ni... anak2 aku sibuk nak pegang pokok padi' dr noh. 'la ni orang baru dok bajak bendang.. ' ' tak per lah... aku pun dah lewat nak balik johor nih' dr noh. 'tak singgah rumah dulu ke doktor???' 'lain kali lah' dr noh. pensyarah aku yang sangat pakar dalam ilmu control system dan ilmu menghalau hantu.


1 comment:

benludin said...

dr.noh pakar kontrol dari sistem komputer sehinggalah ke sistem alam hantu