Thursday, October 8, 2009

disebalikharamjadah


H (bukan nama sebenar), drebar pada dato K (huruf awal nama sebenar) bagitau aku macam mana nak sampai ke rumah dato. katanya dato setuju nak dengar proposal bisnis aku yang kecik ni. aku sedikit teruja. begitupun aku dah bersedia dengan sebarang penolakkan. aku gerak ke bukit mewah dengan proton saga buruk bini aku. dengan baju melayu cotton dari jongkong putih dan rivet blue jean yang aku beli bulan posa lepas, aku sibuk membayangkan sesi tak formal aku dengan dato. tak susah nak sampai ke istana bukit mewah ni dari putrajaya. aku settlekan isyak aku di surau yang terletak 20 meter dari kawasan elit yang diawasi beberapa jaga.
kalau tanpa H, aku mungkin terpaksa menjawap beberapa soalan dari je'jaga' ni. aku agak ada lebih dari lima bijik istana dalam kawasan elit ni. H menerpa masuk dan aku perlahan-lahan ikut dari belakang. Dato K sedang sibuk mengarah beberapa pekerja indonnya yang aku tak pasti samada ada permit atau tidak. Setelah berjabat salam.. dato masuk ke dalam istananya dan aku meninjau perkarangan istana. di sebelah kanan ada dua ekor monyet, sepasang cenderawasih dan beberapa ekor tiong emas yang sibuk memberi salam. enam bijik kereta tersusun di hadapan. dekorasi laman yang aku kira puluhan ribu ringgit telah lebur tidak sangat mengasyikkan aku. wakaf berlantai kayu yang bersambung dengan istana ni jadi tempat aku menghisap nikotin kegemaranku sambil dato sibuk menyempurnakan makan malamnya yang entah bermula dengan bismillah atau tidak.

why must i spend seven ringgit for this product? i can get other brand with similar product purpose at only one ringgit. what is the extra of this product? potong dato di tengah perjalanan cakap aku. you ask me for 150K and promise to settle in 6 month with extra 30k??? i boleh dapat 30K every month with my 100K investment with along you tau tak? some more my 100K is still there and i can get it at any time. aku datang mintak tolong dato. kalau tak mau tolong cakaplah baik-baik. kau kondem proposal aku, boleh lagi aku terima walaupun aku boleh buat kau terkancing gigi kalau aku kondem balik. tapi kau dah sentuh penampilan aku. aku lebih layak untuk cerita pasal penampilan orang kerana kebanyakkan masa aku pernah habis dalam menceritakan penampilan. scott ivins lebih kaya dari kau dato. apa...? dengan kopiah di kepala aku tak layak untuk hadir ke mesyuarat PBB? ko tak pernah tengok sekeliling kau ke dato? Robert Mugabe selamber jer pakai pakaian afrika dia masuk tv cnn. orang janggut macam aku tak boleh jadi bisnessman? kau nak suruh aku potong janggut nie untuk 150K kau? kau simpan ler 150K kau tuh. apasal kau pakai mercedes? apasal kau pakai baju linen yang semeter 180 hinggit? apasal kau gantung ayat 1000 dinar yang kau beli dengan harga tujuh ribu hinggit tuh? apasal kau sibuk perabih duit untuk dekorasi laman kau yang tak berapa nak cantik tuh? samalah... aku dengan barang aku yang bakal berharga tujuh hinggit tu.


aku mencari a nice guy kat tengah kotaraya ni. dan kau dato memang bukan orang tu. linen yang kau pakai pun cuma linen cendoi dan sesuai sangat untuk orang yang perasan macam kau. aku lebih pakar dalam hal linen ni dari kau lah dato. salahkah posmen panggil kau pak cik? kalu aku jadi posmen tu pun aku akan panggil kau pak cik sekali pun kau kaler rambut kau tu dengan warna bijik remia. kau nak orang panggil kau datuk sedangkan kau tak sedar datuk lebih tua dari pak cik. kau terangkat pungkorq bila cewek indon panggil kau abang seperti yang kau cerita bila kau turun karimun medan. aku tak mau nak sangka bebenda tak elok tapi aku sangat tau pasal apa orang malaysia macam kau ni suka pergi karimun. aku jadi sedikit munafik bila kau sentuh pasal janggut. aku masih mengawal muka supaya senyum sedangkan aku dah layak untuk angkat pedang. aku takut kau nanti malu depan drebar kau yang sangat menyanjungi kau tu. Ayarq kaki aku dan sahabat aku lebih mulia dari istana kau lah dato.... belanja makan yang kau sumbat untuk dua ekor monyet, sepasang cenderawasih dan beberapa ekor tiong emas mungkin lebih tinggi dari belanja lima sederet anak-anak aku...tapi.. KAU PIKIARQLAH SENDIRI.

aku terpaksa kremot-kremotkan muka dato ni supaya aku saja yang kenal.


3 comments:

mamat khalid said...

mcm cucu dato merah arahan hussein haniff. takpa kilat. anda belum kena lagi teruk mcm kita datang mintak tolong di akhiri kita dikenakan bayaran. itu aku pernah kena. kena lalui semua itu baru tegang bulu roma bila berjaya..... i dont know. whatever we sow we reap...

Admin said...

gua jadi sejuk sikit. terimakasih abang mat. cd filem rock dah lunyai aku tengok.

Waqheh said...

btol kilat..ayaq kaki lu n sahabat2 lu lg mulia...patut lu dh angkat pedang beb...