Wednesday, May 26, 2010

jahanam puluh juta ringgit

halo! halo! assalamualaikum!
gua kapir lah... mana bulih jawap salam.
ops.. sori. ni abang horatio ka?
hah! apasal?
tak... saya punya cakera keras tu macam mana?
macam mana apa?
alaaa tu.. bulih diselamatkan tak?
sorilah.. gua dah cuba. tak bulih nak buat apa.
ceh.. kata tera. piii raaah! mangkuk jamban betoi!

jahanam. gua hempas talipon. tak cukup dengan hempas... gua lambung dan lompat terajang. jiran gua datang.. gua angkat jari telunjuk gua siap dengan bunyi zasss. gua tengok jiran cepat2 tengok jam langsung blah dari rumah gua. gua bukan apa. gua terkilan. dalam cakera keras tu ada banyak benda berharga. gua dah kerugian puluh juta ringgit lantaran ke'jahanam'an cakera keras tu.

1. Penyelesaian Kepada Masalah Dadah dan Dedah di Malaysia.
kertas kajian terhadap permasalahan dadah dan penyelesaiannya setebal tujuh ribu tujuh ratus tujuh puluh tujuh muka. aplikasi dari kertas kajian ini bakal menyebabkan semua pusat serenti kena tutup, mat2 dan minah2 iran lari balik kampung bukak kedai uranium, pusher2 dan tokan2 dadah semua mati terlebih dos pasai tak dak lagi orang nak beli dadah dan kakitangan pdrm atau prdm cawangan dadah semua kena transfer jaga lalulintas sampai ke jalan dalam kebun durian. gua baru cadang nak jual tulisan gua ni kat hishamudin dengan harga ringgit malaysia tiga puluh juta tiga kupang. bab dedah tu.. gua belum habis tulih. kalu habih.. mungkin harganya naik lagi empat belas hinggit.

2. Dunia Lagu Sudah Kiamat.
Ulasan2 bernas tanpa berlandaskan ilmu muzik terhadap setiap lagu melayu era terkini. Kutukan tahap gaban turut disertakan bakal buat lepas ni tak dak lagi bintang2 baru yang lahir samada dari program realiti atau tak realiti... sebab semuanya tak real... tak reti. Ulasan ini gua cadang nak kasi dekat surat khabar utusan malaysia. bukan gua tak mau kasi kat surat khabar harakah, tapi dua pupu gua belah mak angkat gua kerja kat utusan. senang nak deal pasal royalty. anggaran harga adalah sekitar lima ratus ribu hinggit.

3. Azan Pak Bilal Bisu.
skrip drama berlambak siri yang sesuai untuk menggantikan drama indon yang berlambak siri jugak yang lepas satu.. satu.. mengisi slot 2ptg sampai 3ptg di TV3 dari isnin sampai khamis, pas tu isnin balik... sampai khamis balik..., pas tu isnin lagi... sampai khamis lagi... sampai pernah gua bubuh buah lutut kat televisyen dua puluh satu inci skrin tak rata kat rumah gua tujuh hari lepas. skrip ni gua cadang nak jual kat abang mamat khalid.. tapi abang mamat tak pernah direct drama, so gua cadang nak bagi kat rashid sibir dengan harga lapan belas ribu hinggit.

4. Himpunan Gabungan Permakian Tiga Bahasa.
sesuai dengan semangat satu malaysia, gua gabungkan tiga bahasa melayu, cina dan india untuk menjadi dua puluh tujuh juta kosa kata permakian yang sesuai untuk rujukan satu malaysia. gua cadang nak terbit sendiri buku ni dengan anggaran harga empat ringgit empat kupang lima duit sebuah.

Khulasah:
bila seluruh umat berkumpul untuk hinakan satu orang, tapi kehendak Allah orang yang satu itu mulia... maka dia tetap mulia.
bila seluruh umat berkumpul untuk muliakan satu orang, tapi kehendak Allah orang yang satu itu hina... maka dia tetap hina.
gua telah buat perancangan yang baik, tapi perancangan Allah adalah sebaliknya, maka perancangan Allah yang hanya akan terjadi. gua insaf...

No comments: